There was an error in this gadget

Thursday, June 28, 2012

DIARI PUTIH EDISI 1

Memikirkan kebahagiaan bererti memikirkan apa yang terjadi sebelumnya dan apa yang akan terjadi nanti dan sampai batas tertentu, berfikir terlalu jauh itu,boleh mengusik kebahagiaan itu sendiri." "Jangan berputus asa jika otak tumpul dan kurang cerdas, kerana seseorang yang tumpul otaknya tetapi tidak berputus asa lebih maju daripada orang yang cerdas tetapi pemalas.

"ehhh kau tengok kura-kura tue cantik laaaa kita beli nak?"
 "eeehh kau nk buat apa???? eeee x nak laa aku geli laaa kecik plok 2 kau biar betul"
"apa plok?? betul laa aku nak beli kura-kura tue" boleh laaa"
"ermmm ikut laa.....  aku x pee tapi aku cakap awal-awal aku x nak jaga hehehhehhe, kalau kau nak kau "sendiri jaga, kalau kau x nak jaga siap laaaa"
"hehheh okeyyyyyy terima kasih"

aku tersenyum sendiri, nuha seorang kawan dari kecil dan merupakan kenalan dan juga jiran, kami juga dikenali seperti belangkas, selalu berdua dan melakukan sesuatu semestinya berdua, kadang-kadang kami juga dikatakan kembar sebab selalu beli barang yang sama, kalau hanya barang x pe tapi semua warna, bentuk, jenis memang akan sama. malah keluarga pun apabila membeli atau memberi hadiah mesti sama sebab tak nak kami dengki...dan nuha seorang yang memahami, selalu memahami dia adalah kawan yang ketika senang sahaja malah ketika susah, bila ada kekurangan dan timbulnya permasalahan dia akan menjadi pendamai sebab dia memiliki sikap yang terlalu sabar. walau dia seorang yang tegas dalam berorganisasi tapi dia seorang yang berjiwa masyarakat. dan aku senang berkawan dengan nuha sehingga lahhhh...............
suatu saat aku kehilangannya......

ketika kami sedang bermain basikal, tiba-tiba serangan asma. kami membawanya ke klinik, doktor berusaha untuk menyembuhkannya, dan hari itulah hari malang buat kami, nuha disahkan menghidapkan penyakit luekimia, dan bermula hari itu dia tidak lagi bersamaku, selalu bersendiri, keceriannya hilang, malah kami selalu gaduh, malah ada saja yang tak kena. aku selalu menangis, kadang-kadang menahan sabar apabila dimarahi, walau masalahnya kecik dia seolah-olah hilang kawalan. aku dan familynya buntu dan kami memahaminya, rambutnya yang penjang, lebat kini sudah tiada lagi. semakin hari nuha semakin kurus, mukanya semakin pucat, setiap bulan kami membawa ke hospital, dan aku sebagai rakan yang akrab cuba untuk memberi semangat dan sabar. memang sejak peristiwa itu seolah-olah hilangnya Nur Nuha Najihah.. kekuatan nuha mula hilang, sekarang nuha bukan lagi nuha dulu, ramai kawan-kawan yang mula menjauhkan diri darinya sebab selalu dimarahi, kadang-kadang aku juga hilang sabar, malah pernah menaikkan suara... disetiap solat aku menangis agar dia sembuh dari penyakitnya.

setelah 8 bulan lamanya nuha hadapi penyakit, kepalanya mulai botak, dia menangis semahunya, tapi semua itu adalah ketentuan. sehingga laa penyakitnya tidak mampu lagi untuk diubati. sehingga laa suara itu masih segar dalam ingatan, dan aku tidak melupakan walau sesaat........

"nik, nuha betul-betul minta maaf atas apa yang berlaku, nuha tak pernah untuk marah pada sesiapa, nik kena faham nuha sayang nik, nuha x de kawan yang lebih rapat dari nik, nik je satu-satunya kawan yang nuha dan sabar dengan nuha. nik bukan sahaja kawan nuha tapi saudara yang rapat dengan nuha setelah family nuha. nuha hargai apa yang nik buat, dan nuha nak nik faham walau apa pun yang berlaku nuha tetap sayang nik, terima kasih sebab nik sabar melayan nuha sepanjang 9 bulan ini. tidak ada kawan yang boleh sabar dengan keadaan nuha selain nik....lakukan yang terbaik pmr nanti, nuha tau nuha tak sempat untuk habiskan, nanti kalau nuha x de nik jangan nangis tauu....letakkan nuha pada hati nik yeee, jangan lupa walau sesaat..

nuha??? kenapa cakap macam tue..nik x suka laa, awak akan sembuh. percaya laa, nik akan cuba buat terbaik untuk nuha, nuha pun tau kan nik sayang nuha, tak kira macam mana nuha, nik tetap sayang, sebab nuha selalu jaga nik, saat nik perlukan seseorang nuha x pernah tinggalkan nik, nik tak nak sapa-sapa selain nuha....nik nak nuha senyum comel2 lepas 2  nik nak bawa nuha jalan-jalan, ermmm dh lama nuha x jalan-jalan dengan nik hehhehhe kali nieee nik x kira nuha kena ikut nik...tak mau la sedih-sedih macam niee, nik keluar sekejap dahaga laa nak cari air milo jap hehhe nuha mesti nak kan..............sekejap tauu....

aku keluar dari bilik itu, dengan laju air mata mengalir, aku mampu menahan sebak tadi tapi kenapa aku tak mampu menahan sebak sekarang, aku menangis teresak-esak, ya allah kau sembuh kan nuha, aku tak sanggup kehilangannya...suara hatiku berbisik, dan aku tau sememangnya nyawa nuha dalam bahaya, luekimianya semakin kearah negatif, aku perlu menahan sebak supaya nuha tidak melihatku sedih, kalau dia tengok aku lemah dia akan turut lemah, tapi bagaimana aku nak buat kuat sedangkan hatiku sendiri lemah, ya allah kau berikan ku kekuatan setiap kali aku melihatnyaa........hampir 15 minit aku menangis disitu.. lalu aku aturkan langkah ke kantin........lalu aku menuju kembali ke kamar itu....







No comments:

Post a Comment