There was an error in this gadget

Thursday, January 12, 2012

ampunkan aku....

Memikirkan kebahagiaan bererti memikirkan apa yang terjadi sebelumnya dan apa yang akan terjadi nanti dan sampai batas tertentu, berfikir terlalu jauh itu,boleh mengusik kebahagiaan itu sendiri." "Jangan berputus asa jika otak tumpul dan kurang cerdas, kerana seseorang yang tumpul otaknya tetapi tidak berputus asa lebih maju daripada orang yang cerdas tetapi pemalas.

“Bismillahirrahmanirrahim
Anugerahkanlah sedikit rasa cinta pada Mu Tuhan Agar aku tidak mencintai selain Mu
Supaya apa yang ada ku korbankan untuk Mu
Atau berilah sedikit rasa takut pada Mu Tuhan
Agar aku dapat mengawal diri ku Patuh pada seruhan Mu Menjauhi larangan Mu
Hidupkanlah jiwa aku dengan mengingati Mu Tuhan Bangunkanlah jiwa aku dengan takut kepada Mu
Agar rasa kehambaan ku subur di dalam jiwa ku Tuhan cinta dan takut memenuhi jiwa ku
Inilah yang akan menyelamatkan aku
Kalau tidak kerana ini sudah tentu aku lalai dengan Mu selalu Aku lupa suruhan Mu dan larangan Mu
Setiap waktu nafsulah yang mempengaruhi ku
Syaitanlah yang akan menipu daya aku Tuhan!
Robek -robeklah hatiku ini dengan takutkan-Mu
Pecah-pecahkanlah hatiku dengan kehebatan-Mu Hancurluluhkanlah hatiku dengan Jabbar dan Qahhar-Mu Hiris-hirislah hatiku dengan Rahim dan Rahman-Mu
Kecut dan reput-reputkanlah hatiku dengan Qudrat dan Iradah-Mu
Agar jangan manusia dan kuasa merobek--robek hatiku
Supaya kebesaran manusia tidak pecah-pecahkan hatiku
Jangan sampai zalim dan kezaliman manusia menghiris-hiris hatikku
Aku berlilndung dengan-Mu daripada makhluk yang merosakkan hatiku
Juga aku berlindung dengan-Mu
jangan sampai dunia dan nikmatnya merosak hatiku Tuhan,selamatkanlah hatiku daripada dirosakkan oleh pujian
Peliharalah hatiku daripada nikmat dunia dan keindahannya
Tuhan apalah ertinya aku cintakan syurga-Mu
pada hal hatiku tidak mencintai-Mu
Apalah ertinya aku takutkan neraka-Mu
sedangkan hatiku tidak takut dengan-Mu Tuhan!
Hidayah-Mu yang kupinta Taufiq-Mu yang aku mahu Selamatkanlah aku Tuhan!
Peliharalah aku
Pimpinlah aku ke jalan keselamatan
Engkau adalah Tuhanku,pelindungku.
klau benar dia tercipta hanya untukku dekatkan hati ku satukan kami dibawah cintamu ya allah aku berlindung dr kejahatan n cemburu, rasa dengki iri hati , marah n bisikin syaitan mu ya allah redha la kami..
engkau mengetahui apa yg baik bagi hamba mu ya rabbi , engkau mengetahui setiap apa yg berlaku pd kami ya allah engkau mengetahui mana yg benar n mana yg salah n engkau lah yg mengatur segala kehidupan kami.. kami tidak berdaya dengan ujianmu ya allah malah kami hamba yg hina, daif dijalanmu, andai masih ada waktu untuk aku memohon ampun n maaf berikan aku kemaafan n keampunan yg kau berikan kepada hamba yg bersalah... terima taubatku seperti mana kau terima taubat seorang hamba .... duhai rabbi aku tidak mampu menjadi teman yg baik kepada temanku, menjadi rakan yang baik kepada rakanku walau aku cuba namun aku tetap manusia biasa yg sering melakukan kesalahan ... aku tidak menjaga sebuah amanah walau aku cuba menjaga n memelihara namun aku tetap gagal.... aku melukakann banyak hati.. engkau mendengar suara hatiku ya allah... aku redha dengan ketentuanmu...bukakan hati dia untuk maafkan aku......terima taubatku...berikan aku kesempatan.... terimalah aku seadanya ya rabbi....duhai hati teguhkan hati kami dengan satu amanah..jadikan kami seorang yg berpegang dengan amanah....kekalkan hati kami ya allah...tenangkan hati kami dalam mengharungi setiap ujian n sabarkan hati kami ya allah...
amin ya rabbal'alamin.... “

duhai jiwa....

Memikirkan kebahagiaan bererti memikirkan apa yang terjadi sebelumnya dan apa yang akan terjadi nanti dan sampai batas tertentu, berfikir terlalu jauh itu,boleh mengusik kebahagiaan itu sendiri." "Jangan berputus asa jika otak tumpul dan kurang cerdas, kerana seseorang yang tumpul otaknya tetapi tidak berputus asa lebih maju daripada orang yang cerdas tetapi pemalas.

Wahai jiwaku, aku bersumpah,
Sesungguhnya hendaklah kamu menjatuhkan musuh dari kudanya
Sekalipun semua manusia lari meninggalkan kamu seorang diri
Namun hendaklah kamu terus menggempur musuhmu
Sehingga mereka rebah berlumuran darah
Atau mereka lari meninggalkan medan perang.

Kenapakah masih ada manusia yang tidak mencintai syurga
Sehingga ada yang hendak lari dari medan perang.

Wahai jiwaku,
Telah lama engkau hidup di dunia ini
Sedangkan engkau tidak lebih hanyalah dari setitis mani
Apalah yang hendak dirunsingkan jika engkau mati dalam perjuangan ini…

SYAIR ABDULLAH B. RAWAHAH
Panglima Perang III
Perang Muktah

Saidina Ali karamallahu wajhah pernah berkata:
“ Beruntunglah orang yang hari ini lebih baik dari semalam.
Terpedayalah orang yang hari ini sama seperti semalam .
Dan calakalah orang yang hari ini lebih buruk dari semalam.”

Berkata Imam Ghazali:
“ Yang paling jauh bukannya bintang, mentari pun bukan jua,
tetapi adalah masa yang berlalu dan tidak akan kembali.
Kelmarin yang luput menjadi secangkir kenangan
Semalam yang terluput mengukir sesalan
Yang ada hanya hari ini dan akan datang
Gunakanlah hari ini dengan sebaiknya
Kerana esok bukan tentu milik kita
Sedangkan semalam telah pergi buat selamanya..”

DI BARISAN MANAKAH KITA

Memikirkan kebahagiaan bererti memikirkan apa yang terjadi sebelumnya dan apa yang akan terjadi nanti dan sampai batas tertentu, berfikir terlalu jauh itu,boleh mengusik kebahagiaan itu sendiri." "Jangan berputus asa jika otak tumpul dan kurang cerdas, kerana seseorang yang tumpul otaknya tetapi tidak berputus asa lebih maju daripada orang yang cerdas tetapi pemalas.


"Wahai Rasulullah, tolong huraikan kepadaku mengenai firman Allah SWT: Pada sangkakala ditiup maka kamu sekalian datang berbaris-baris"……..Surah an-Naba':18
Maka dinyatakan apakah 12 barisan tersebut :-

BARISAN PERTAMA
Di iring dari kubur dengan tidak bertangan dan berkaki. Keadaan mereka ini dijelaskan melalui satu seruan dari sisi Allah Yang Maha Pengasih: "Mereka itu adalah orang-orang yang sewaktu hidupnya menyakiti hati jirannya, maka demikianlah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."

BARISAN KEDUA
Diiring dari kubur berbentuk babi hutan. Datanglah suara dari sisi Allah Yang Maha Pengasih: "Mereka itu adalah orang yang sewaktu hidupnya meringan-ringankan solat, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."

BARISAN KETIGA
Mereka berbentuk keldai, sedangkan perut mereka penuh dengan ular dan kala jengking."Mereka itu adalah orang yang enggan membayar zakat, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."

BARISAN KEEMPAT
Diiring dari kubur dengan keadaan darah seperti air pancutan keluar dari mulut mereka. "Mereka itu adalah orang yang berdusta di dalam jual beli, maka inilah balasannya dan tempat mereka adalah neraka..."

BARISAN KELIMA
Diiring dari kubur dengan bau busuk daripada bangkai.Ketika itu Allah SWT menurunkan angin sehingga bau busuk itu mengganggu ketenteraman di Padang Mahsyar. "Mereka itu adalah orang yang menyembunyikan perlakuan derhaka, takut diketahui oleh manusia tetapi tidak pula rasa takut kepada Allah SWT, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."

BARISAN KEENAM
Diiring dari kubur dengan keadaan kepala mereka terputus dari badan. Mereka adalah orang yang menjadi saksi palsu, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."

BARISAN KETUJUH
Diiring dari kubur tanpa mempunyai lidah tetapi dari mulut mereka mengalir keluar nanah dan darah. "Mereka itu adalah orang yang enggan memberi kesaksian di atas kebenaran, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."



BARISAN KELAPAN
Diiring dari kubur dalam keadaan terbalik dengan kepala ke bawah dan kaki ke atas. "Mereka adalah orang yang berbuat zina, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."

BARISAN KESEMBILAN
Diiring dari kubur dengan berwajah hitam gelap dan bermata biru sementara dalam diri mereka penuh dengan api gemuruh. "Mereka itu adalah orang yang makan harta anak yatim dengan cara yang tidak sebenarnya, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."

BARISAN KESEPULUH
Diiring dari kubur mereka dalam keadaan tubuh mereka penuh dengan penyakit sopak dan kusta. "Mereka adalah orang yang derhaka kepada orang tuanya, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."

BARISAN KESEBELAS
Diiring dari kubur mereka dengan berkeadaan buta mata-kepala, gigi mereka memanjang seperti tanduk lembu jantan, bibir mereka melebar sampai ke dada dan lidah mereka terjulur memanjang sampai ke perut mereka dan keluar beraneka kotoran."Mereka adalah orang yang minum arak, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."

BARISAN KEDUA BELAS
Mereka diiring dari kubur dengan wajah yang bersinar-sinar laksana bulan purnama. Mereka melalui titian sirat seperti kilat. Maka,datanglah suara dari sisi Allah Yang Maha Pengasih memaklumkan:"Mereka adalah orang yang beramal soleh dan banyak berbuat baik. Mereka menjauhi perbuatan derhaka, mereka memelihara solat lima waktu, ketika meninggal dunia keadaan mereka sudah bertaubat, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah syurga,mendapat keampunan, kasih sayang dan keredhaan Allah Yang Maha Pengasih..."