There was an error in this gadget

Monday, March 21, 2011

JANJI...

Memikirkan kebahagiaan bererti memikirkan apa yang terjadi sebelumnya dan apa yang akan terjadi nanti dan sampai batas tertentu, berfikir terlalu jauh itu,boleh mengusik kebahagiaan itu sendiri." "Jangan berputus asa jika otak tumpul dan kurang cerdas, kerana seseorang yang tumpul otaknya tetapi tidak berputus asa lebih maju daripada orang yang cerdas tetapi pemalas.

  
Ayat 10 maksudnya:  Sesungguhnya orang-orang Yang memberi pengakuan taat setia kepadamu (Wahai Muhammad - untuk berjuang menentang musuh), mereka memberikan pengakuan taat setia kepada Allah; Allah mengawasi keadaan mereka memberikan taat setia itu (untuk membalasnya). oleh itu, sesiapa Yang tidak menyempurnakan janji setianya maka bahaya tidak menyempurnakan itu hanya menimpa dirinya; dan sesiapa Yang menyempurnakan apa Yang telah dijanjikannya kepada Allah, maka Allah akan memberi kepadanya pahala Yang besar.

  
Ayat 11 maksudnya: orang-orang "A'raab" (kaum Arab Badwi) Yang ketinggalan tidak turut (bersama-sama denganmu ke Hudaibiyah), akan berkata kepadamu (Wahai Muhammad): "Kami telah dihalangi oleh urusan menjaga keselamatan harta benda dan anak isteri kami; oleh itu, pohonkanlah ampun kepada Allah untuk kami". mereka berkata Dengan lidahnya apa Yang tidak ada Dalam hatinya. Katakanlah (Wahai Muhammad: "Jika demikian sebab ketinggalan kamu) maka Adakah sesiapa Yang berkuasa mempertahankan kamu daripada terkena atau menerima sesuatu ketetapan dari Allah jika ia tetapkan kamu ditimpa bahaya atau beroleh manfaat? (tidak ada sesiapapun, dan apa Yang kamu katakan itu bukanlah menjadi sebab) bahkan Allah adalah Maha mendalam pengetahuannya tentang sebab ketinggalan Yang kamu lakukan itu (dan ia akan membalasnya). surah al-fath


Wednesday, March 16, 2011

دين apa maksudnya.............

Memikirkan kebahagiaan bererti memikirkan apa yang terjadi sebelumnya dan apa yang akan terjadi nanti dan sampai batas tertentu, berfikir terlalu jauh itu,boleh mengusik kebahagiaan itu sendiri." "Jangan berputus asa jika otak tumpul dan kurang cerdas, kerana seseorang yang tumpul otaknya tetapi tidak berputus asa lebih maju daripada orang yang cerdas tetapi pemalas.



بسم الله الرحمن الحيم 

 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

selamat pagi sahabat sekalian kini ana tidak ingin mengupas sesuatu yang berat tetapi sekadar perkongsian pagi. pagi ini ana mempelajari bahawa makna din kalau asalnya bermaksud agama tetapi ana baru ketahui bahawa din itu maksudnya janji dan agama berasal daripada india... din yang kita fahami atau tafsirkan adalah agama tetapi maksudnya yang asala adalah janji....ana juga tidak ketahui tetapi kita sama-sama kaji adakah betul din itu bermaksud janji atau agama.........

kalau ada sebarang komen atau tidak puas hati sila komen.....










Saturday, March 12, 2011

Pejamkan Mata



Memikirkan kebahagiaan bererti memikirkan apa yang terjadi sebelumnya dan apa yang akan terjadi nanti dan sampai batas tertentu, berfikir terlalu jauh itu,boleh mengusik kebahagiaan itu sendiri.""Jangan berputus asa jika otak tumpul dan kurang cerdas, kerana seseorang yang tumpul otaknya tetapi tidak berputus asa lebih maju daripada orang yang cerdas tetapi pemalas.

WILDAN Setia Seorang Isteri



Memikirkan kebahagiaan bererti memikirkan apa yang terjadi sebelumnya dan apa yang akan terjadi nanti dan sampai batas tertentu, berfikir terlalu jauh itu,boleh mengusik kebahagiaan itu sendiri.""Jangan berputus asa jika otak tumpul dan kurang cerdas, kerana seseorang yang tumpul otaknya tetapi tidak berputus asa lebih maju daripada orang yang cerdas tetapi pemalas.



buat yang bakal menjadi isteri dan seorang sahabat yang akan menamatkan zaman bujangnya hari ini....doakan kau kan bahagia mendoakan agar menjadi isteri yang setia...............

AIMAN - KU AKUI CINTA



Memikirkan kebahagiaan bererti memikirkan apa yang terjadi sebelumnya dan apa yang akan terjadi nanti dan sampai batas tertentu, berfikir terlalu jauh itu,boleh mengusik kebahagiaan itu sendiri.""Jangan berputus asa jika otak tumpul dan kurang cerdas, kerana seseorang yang tumpul otaknya tetapi tidak berputus asa lebih maju daripada orang yang cerdas tetapi pemalas.



akan datang badai yang menghempas..............namun kita akan terus bertahan insyaallah..........

Friday, March 11, 2011

MANISNYA MASALAH.............................

ASSALAMUALAIKUM SAHABAT KU DAN ADIK2 KU.............

 

 
Lama tidak melangkah kedunia blog kini ana bersua kembali dengan melakar sebuah pengalaman yang seakan-akan sukar untuk dilupakan.. manusia mana dalam dunia ini tidak mempunyai masalah, tidak kita masalah apa samada masalah keluarga, kawan,pengajian,teman sebilik,rumah sewa,kepimpinan dan seumpamanya. tetapi kalau kita hanya memikirkan masalah yang timbul tanpa memikirkan solusi atau jalan yang terbaik apakah masalah yang kita hadapi akan selesai atau kita mengambil jalan keluar dengan mudah untuk melupakan tanpa adanya jalan penyelesaian.... bagaimana? apa pendapat teman sekalian... tetapi setiap manusia akan ada cara tersendiri apabila berdepan dengan masalah samaada perasaan takut,resah,kecewa,risau,marah dan geram. 

Akan ada beribu-ribu perasaan malah apabila berhadapan dengan masalah seolah-olah kita tidak akan mampu untuk berhadapan dengan semua orang kerana fikiran agak kacau bilau. kalau boleh semua orang kita nak marah kalau otak kita tengah serabut... betulkan so apa jalannya??? jom kita sama-sama fikir..

Tetapi  kalau ana laa bila hadapi masalah memang nak marah dengan semua orang tension sangat-sangat memang x boleh bagitahu orang. Sebab masalah yang kita hadapi akan mempengaruhi otak kita dan pergerakan kita sebab itu kadang-kadang dalam kita bermasalah dan menghadapi masalah jiwa kita tak tenang dan muka kita memang dah tak senyum masam mencuka orang cakap heheh....betul tak? kalau betul maaf laa itu ana kata ana la... kalau orang lain ana tak tahu tetapi bila datang bumi aceh nie wow memang kena banyak belajar erti sabar la.... kebetulan sekarang tengah belajar sabar dan juga baca buku  tajuk sabar. memang diakui payah nak belajar sabar tapi alhamdulillah berkat doa dari semua orang akhirnya sabar itu boleh dipupuk kalau kita tidak mempunyai rasa marah.... semuanya memang payah tapi apakah daya memang kena ubah la..

tapi ana nie nak kata pelik bukan pelik tapi kalau ana ada masalah baik ana dok jauh dari orang sebab kalau ana marah bukan sorang yang kene heheh kena semua orang itu la yang parahnya nak buat macam mana ia tabiat tapi lama-lama kita kena fikir jugak la perasaan orang macam mana...kena cuba ubah orang cakap berlapang dada so sekarang nie kalau ada masalah senyum je la.... sebab ada seorang hamba Allah ajar kalau ada masalah walau seberat manapun mulut mesti senyum je x mau muka ada masalah....selagi x senyum comfrom kena marah nie la kawan yang paling baik.....walau kena marah dia cakap ermm sabar orang beriman kena sabar kalau rasa nak marah akan ada la lucunya akan ada cerita yang boleh buat kita gelak... kena la cari kawan macam tu kalau jumpa jangan tinggal jaga la elok....jangan lepaskan...

tapi memang diakui la sehebat mana pun orang tu tetapi kalau masalah datang akan ada masalah yang kita tak mampu untuk hadapi dan akan ada masalah yang kita mampu hadapi macam mana nak hadapi masalah itu kita senyum je la itu je cara ana pun dah hampir 3 bulan praktik mungkin sekarang ana mampu lagi bertahan dengan senyumam tetapi ana tidak tahu sekiranya akan ada ujian dan masalah yang lebih berat dari hari ini tapi mintak-mintak tidak ada. Kalau ada ana harap ana mampu untuk hadapinya.... semua manusia akan hadapi masalah yang berbeza tetapi walau kita hampir jatuh dengan masalah yang kita hadapi kuatkan semangat la jangan cepat putus asa... 


kuatkan hati selalu dekatkan diri dengan Allah dan yang penting hajat jangan tinggal pastikan setiap malam atau hari kita solat hajat biar hati kita tenanag, lagi satu walau kita cuba jaga hubungan dengan AllAh dengan solat diawal waktu kita juga harus menjaga hubungan kita dengan manusia kalau ada sahabat-sahabat yang lama kita musuhi maafkan kesalahan mereka dan ampunkan lah kesalahan mereka insyaallah berlapang dada dan berlembut la..............insyaallah semua masalah dapat diselesaikan...


itu lah sedikit luahan hati pada malam ini ana sambung lain hari plok sebab nak siap asyment nie......

wasalam..........