There was an error in this gadget

Friday, October 29, 2010

AKU, DIA DAN KAMU


kini ku kembali ke layar sepi.. menyelami kehidupan dibumi aceh menyelam segala lautan..agar aku teguh dan kuat walau banyak dugaan yang terpaksa aku hadapi.. aku terkenang bumi kias jauh perbezaanya.. aku melihat sepintas lalu pada jam randik ku aku merindukan suasana dulu bersama melihat keindahan,memerhati dan menyelami hati masing-masing bila kepenatan. kami akan bertemu dan berbincang pelbagai topik.
"oi khyal je kchik teringat sape oooooo diam-diam ye"
"pandai la kyang mana ada"
" kyong tahu"
"sape kyong"kchik tak bagitahu kyang ye sampai hati betul la"
"kalau kchik semua dia nak"alamatnye semua muslimin kias dia nak sapu" hahaha
"eh tolong sikit eah seronok je ye mengata orang happy je ye"

semua yang ada ketawa memecahkan suasana termasuk pengerusi helwi tersenyum melihat telatah pimpinan mereka nampak seperti syadid tetapi fuh perangai macam kanak-kanak. bila bertemu bersua dan berbincang ada sahaja yang mnejadi bahan gurauan mereka sehingga sesiapa yang memandang akan ketawa dan tergelak maklum la perengai pimpinan sukar ditafsirkan apatah lagi difahami lebih-lebih lagi aku yang sukar diertikan perangainya.

tapi itu la perkenalan kami siapa sangka perbualan itu menjadi kerinduan sekarang dimana mereka?? bagaimana kehidupan mereka rindunya aku sebagai sahabat, mencari kerinduan agar rindu ini terbalas dan difahami walau aku tidak tafsirkan. sungguh indah perkenalan andai ia hadir kerana kesatuan,kegembiraan dikongsi agar ia menjadi satu, kekerasan yang ada dilembutkan dengan teguran yang membina.. subhanaallah mana ingin aku cari erti itu wujud ke dibumi aceh yang aku hinggapi sekarang. indahnya persahabatan ini andai hati-hati ini bersatu dengan kehendaknya. bagaimana ingin aku jelaskan ya rabbi tentang kerinduan ini kepada mereka yang jauh apa yang aku fikir adalah aku memandang langit yang sama berasa di bumi yang sama... aku merindui saat itu.. saat berpesatuan aku mengharungi dunia yang penuh mencabar sehingga aku tidak yakin untuk bergiat kembali. walau sakit dihati masih terasa kerana nilai yang ada aku akan lupakan semuanya andai kami disatukan dan bertemu kembali.... pada malam hari lahir ku mereka menyambut dengan penuh perancangan tapi aku melemahkan mereka kerana aku bencikan kepada kejutan aku...

mesej "salam dijemput datang ke bilik helwi segera ada liqa tergempar"

aku terkejut bila menerima mesej itu. tapi aku tahu niat mereka. selang sepuluh minit ada sahabat yang datang mengetuk pintu bilik ku.
"assalamualaikum ."chik buka kejap pintu jap along nak masuk nie.. mai la kami buat majlis khas untuk kchik nie"
"maaf kalau kchik terasa dan sakit hati"
"kami hanya ingin memberi kejutan untuk menyambut hari lahir je"
" tidak ade niat pun"
"maaf la kami tak kan buat lagi. untuk tahun ini sahaja"
"buka la pintu nie"
"along,,ngah,teh,lang,we,kyong,ucu,kayang,anja, minta maaf kalau kcik marah kami. buka la pintu nie kami tunggu kchik bilik helwi ye.datang jangan tak datang "

aku berfikir aku memang tidak suka kejutan tetapi lama kelamaan aku buka pintu dan menuju kebilik helwi.. aku terkejut melihat makanan yang mereka sediakan terkejut aku..sampai tidak terkata.. sebenarnya aku gembira mereka menyembut rasa dihargai tapi itu la silapnye... mereka gembira menyembut kedatangan aku..aku diam membisu tanpa kata... lalu tangan ku disentuh.....dipegang tanda keikhlasan.. mata itu memandang ke arah mata ku. kami bertentangan dan mata kami memandang kami bersatu.
"along mohon ampun buat perancangan ini tidak pernah along terlintas untuk buat sesuatu diluar pengetahuan. ia hanya sekadar sambutan biasa sahaja. kami minta maaf ye kcik."
"aku hanya menganguk dan tersenyum"
kini kenangan ini hanya tinggal kenangan.. semua memori itu hanya bermain difikiran tidak mampu aku luahkan.. kini hanya tinggal kenangan bersama aku... semua terjadi kerana ilahi dan kami berpisah hanya untuk bersama itu lah kata-kata pok su li. kini masing-masing sudah jauh diperantaun.. aku merindu saat itu teman andai boleh dipusing kembali ingin aku ucapkan terima kasih... diatas segala teguran dan keikhlasan yang kamu berikan sehingga aku berjaya seperti hari ini.terima kasih kerana memberikan semangat dan pengalaman yang baru,setiap sokongan yang kamu berikan tersemat di hati. moga-moga hati masih kekal dalam perjuanganya. masih seperti dulu... selamat berjaya sahabat ku... insayaallah kita akan bertemu kembali.. setiap pertemuan ada perpisahan melalui perpisahan ini aku mengetahui dan merasai erti sebuah rindu..kasih sayang dan nilai menghargai setiap insan yanga wujud disisi.. wahai sahabat andai kalian membaca warkah ini ingat la bahawa perjuangan ini tidak berhenti disini..

ciptakan pengalaman baru untuk hari yang mendatang.. kita akan bertemu lagi andai maut tidak memisahkan kita aku menukilankan luahan ini kepada sahabat yang bersama-sama ,bertahan didalam satu perjuangan,tidak pernah putus asa walau jatuh begitu juga degan aku kerana persatuan aku mengelirkan air mata kerana sakitnya tidak sama dirasai dan tidaka kan dirasai bagi orang yang bukan bersama kami.. namun sakit itu hanya sebahagian ujian dalam meniti jalannya dan aku bersyukur kerana diberi peluang untuk merasai kesakitan itu.. waalu perit tapi itu la tanda persahabatan kami tiada yang mengerti namum kau,dia dan kamu kerana pengorbanan kalian la yang menbuatkan aku berdiri samapai sekarang... walau rebah kalian la yang menghulurkan tangan membantu sedaya upaya.....

ikhlas nukilan ( kchik ... maafkan aku teman)